Torres del Paines

23 november 2014 - Torres Del Paine, Chili

Even twee uurtjes rondgelopen in Punta Natales en door met een andere bus naar Punta del Paines. De naam Paines betekent blauw.

De eerste busmaatschappij was buses Fernandez en de tweede buses Gomez.

De bustickets waren al gereserveerd door de reisorganisatie. Deze konden we ophalen bij de maatschappij. Aangekomen in Punta Natales hadden we tickets nodig om verder te kunnen.

Je moet je voorstellen je hebt de vroegere postkantoren en die hadden loketjes. Nou dat was nu ook elke loketje had zijn eigen maatschappij of dienst die zij aanboden. Ik naar het loketje van Gomez toe, die jongen helemaal gestresst, omdat het een enkeltje was naar het national park. Luus vond dat vreemd en gaf aan dat dit niet mogelijk was. Omdat je verder geen tickets meer kunt kopen. Ik weer terug naar die jongen en hij aantal telefoontjes plegen, was het uiteindelijk goed en kregen we andere tickets mee. Hij was hierna overigens ook niet meer gestresst haha. Direct de retourtickets geregeld naast het andere loket  die van Fernandez.

Zo is alles geregeld en hoef je niets meer te regelen.

Nadat alles was geregeld, gingen we met de  bus naar Torres del Paines. Wat een busrit, hobbel de hobbel. Waren allemaal onverharde wegen. Heel veel lama's gezien. Geweldig. In het park aangekomen moesten we entreegeld betalen, zoals in de dierentuin alleen iets anders. We moesten eerst formulieren invullen en daarna een filmpje kijken. In het filmpje wordt uitgelegd wat je wel en niet mag doen.

Heel belangrijk, geen vuur gebruiken in plaatsen waar dat niet staan aangegeven en volg de weggetjes. Ook moet je een kaartje meenemen met informatie. Overal waar je naar toe gaat moet je dat kaartje meenemen. Daar staan tijden en locaties op.

Het vuur is belangrijk omdat in 2011 een hiker een vuurtje aanstak en hierdoor heel veel hectare bos in rook is opgegaan. Het hotel Pehoe zit in dit stukje. Wanneer wordt ontdekt dat je wel vuur maakt kan je minimum 61 dagen gevangenis en maximaal 5 jaar gevangenis krijgen. Ook krijg je dan nog een boete.

Nu hoeven wij dit niet te doen aangezien we niet camperen.

Het hotel is grappig kamer nummer 40. het meisje van de receptie leidde ons eerst de verkeerde kant op en vervolgens kregen we te horen dat er geen kamersleutels waren. Nu hebben we een reservesleutel gekregen. Niet kwijtraken dus hehe.

Maar goed het park is zo enorm groot, dat je er goed over na moet denken wat je zou willen doen. Je kunt hiken, varen, kajakken of te towers zien. Luus wilde graag naar de gletsjers toe. Omdat de kans groot was dat dit al vol was en we dit ook al hebben gedaan hebben we voor de grootste toeristenpleister gekozen. Vier uur heen lopen naar de torens en vier uur terug. Vroeg weg en laat terug. We krijgen zelfs na betaling een lunchpakket mee. hiep hoi.

Net even een borreltje gedaan met onze dikke kleding aan en met een fantastisch uitzicht over lake pehoe.

Foto's worden nog geplaatst.

Nu klaar maken voor het diner.

Ciao

1. Willy:
    24 november 2014
    Klinkt weer fantasticos heel leuk om dit alles te lezen wat jullie meemaken en doen.
  2. Frank:
    25 november 2014
    Schitterend avontuur. Zo zie je dat iedere dag weer hele andere belevissen oplevert, een 'simpel' dingetje als een busticket kan al tot paniek leiden (niet bij jullie merkte ik).